Weekendje sleutelen
Op een van onze fijne ritjes hebben we waarschijnlijk een aanrijding gehad met een behoorlijk scherp steentje. Dat steentje koos er gelukkig voor om de motor aan te vallen in plaats van een van ons. Helaas mikte hij daarbij wel precies op de prachtig chromen voorvork. En ondanks dat die dingen behoorlijk hard zijn, had een ervan toch een kleine beschadiging opgelopen. Op zich maakt dat niet zoveel uit, alleen was het op een plekje dat elke keer door de keerring van de voorvork gaat. Die heeft zich schijnbaar lang goed gehouden maar nu moest hij het dan toch opgeven en kon de olie niet langer binnen houden. Ik heb in mijn loopbaan toch zeker 300 van die poten open gehad, de ene ging wat makkelijker dan de andere. Maar geen enkele heeft zich ooit zo verzet tegen een keerring wisselen dan die uit onze Pan European. Wat een ellende!
Toen bleek dat het thuis zonder grote bankschroef en genoeg gewicht niet ging lukken besloot ik om zaterdagavond nog maar even naar Piet te rijden. Hij heeft immers een grote stevige bankschroef en kan bovendien wat meer gewicht in de schaal leggen om die binnenpoot er uit te trekken. Maar ook dit gaf niet het gewenste resultaat. Dan maar over op de alternatieve reparatiewijze. ‘Creatief met verkeerd gereedschap’ of zoiets zal die techniek heten. Ooit geleerd van mijn vader en als je zorgt dat je gezonde verstand de overhand blijft voeren is het het proberen waard.
Ook deze keer hielp deze techniek me uit de brand. Met een hamer en twee schroevendraaiers hebben we de keerring eruit gekregen zonder het omringende materiaal al te zeer te beschadigen. Het was inmiddels al weer 21:30 dus het in elkaar zetten en terug plaatsen in de motor moest nog een nachtje wachten. Dat was dus vanmorgen. Het in elkaar zetten duurde nog wel wat langer dan bij een ‘normale operatie’ maar ging toch redelijk voorspoedig. Na een proefritje van 100 km. is alles nog steeds netjes droog. Vooralsnog operatie geslaagd dus.
Wel ben ik nog een paar andere dingetjes tegen gekomen die ik nog wil aanpakken / vervangen zoals balhoofdlager, rempistons en rechter voorschijf. Oeps, daar gaan weer heel wat uurtjes en euri’s in zitten vrees ik. Maar een motor moet voor mij wel 100% in orde zijn, zodat ik hem ook voor 100% kan vertrouwen als ik sportief een bocht in duik. Als de beschadiging in de vorkpoot nu geen lekkage meer veroorzaakt is het allemaal nog wel te overzien.
En anders moesten we maar eens kijken of we dat geld niet beter in een iets nieuwere Pan moesten stoppen. Want als je zo op de rechter foto kijkt is de 1100 optisch wel wat gedateerd ten opzichte van de 1300 Nee hoor, we zijn erg tevreden over onze ST1100 !!
Helaas. Andere remschijf gaan halen in Bergeijck (en nog steeds voorpoot olieducht en verder remblokken en balhoofdlager bij Louis besteld.
De “oude” dient dus gewoon nog een tijdje uit…..
Maar euh, wanneer ga jij of jullie eens een keertje met ons mee voor een (evt korter) ritje? Of ga je een keer op een avond een rondje met me rijden?
Jaaaaaa, die nieuwe ziet er veeeeel beter uit, en zoals ik gisteren al zei…dan geef je die “ouwe” maar gewoon aan jezus!!!